Geboren op 7 oktober 1951 in Belgrado (Joegoslavië). Na een doodgewone jeugd komt hij op 9 jarige leeftijd in Parijs terecht. Het is 1961. Twee jaar lang leert hij Frans en gaat naar de middelbare school. Tegelijkertijd ontdekt hij de strips van Pilote, Kuifje en Robbedoes. Aanvankelijk is hij maar beperkt geïnteresseerd in strips, maar hij blijkt veel talent voor tekenen te hebben. Hij begint wat verhalen in stripvorm te maken, waarbij hij zich in het begin toe beperkt bestaande avonturen en spionageverhalen te bewerken. Als hij vijftien is stuurt hij werk op naar René Goscinny en Jean-Michel Charlier, die hem aanraden door te gaan maar wel zijn school af te maken. Hij volgt die raad op en in 1971 verschijnt zijn eerste verhaal Le Bol Maudit in Pilote terwijl hij Frans gaat studeren en een blauwe maandag de kunstacademie bezoekt. Na een paar korte verhalen, die allemaal nogal door Lovecraft geïnspireerd zijn, ontmoet hij in 1972 Pierre Christin. Het is een belangrijke ontmoeting, want het resultaat is het eerste deel van een nieuwe reeks, Er was eens een voorbijganger (Légendes d' aujourd'hui). Sindsdien is hun samenwerking erg vruchtbaar gebleken, alleen onderbroken door een vrijlage met Métal Hurlant en Jean-Pierre Dionnet (Exterminator 17) en enkele soloprojecten die het album Ver van hier opleveren. Een album dat de voorbereiding was op zijn eerste soloalbum Kermis der onsterfelijken. Over zijn techniek zegt Bilal altijd geprobeerd te hebben zijn tekeningen gewicht te geven. In het begin deed hij dat met veel arceringen (zoals de meester-etsers uit de 19e eeuw), naderhand steeds meer door direct in te kleuren. Bilal werkt veel met waterverf, wat hij mengt met inkt, kleurpotlood, enzovoort. Het is een geheimzinnig brouwsel dat aan al zijn illustraties ten grondslag ligt en de BILAL TOUCH opgeleverd heeft, die direct herkenbaar is; een surrealistisch mengsel van vormen en kleuren. Sinds 1976 maakt hij gebruik van deze techniek voor al zijn illustraties. Hij werkt voor Opta (dat het grootste deel van de voor Galacie Bis gemaakte originelen kwijtgeraakt is), later voor Gallimard (waar hij veel klassieke romans illustreert op Science Fiction- en Fantasygebied, van Jules Verne tot Ray Bradbury). (c) Arboris