Gilles Mezzomo (1958) heeft lange tijd bij de Franse Spoorwegen gewerkt en het tekenen bewaard voor zijn vrije tijd. Hoewel hij geen bijzondere hartstocht koestert voor het bedrijf waar hij werkt, is hij wel dol op verhalen die zich in een trein afspelen: de hoogste rang in zijn persoonlijke Pantheon bezet de film "Transamerica Express".
Als hij in 1991 zijn platen, de vrucht van jaren werk, voorlegt aan de redactie van ROBBEDOES, verwacht hij niet direct een positieve reactie. Men spoort hem echter aan zijn debuut te maken en wel met "De groene koning", de stripbewerking van de gelijknamige roman van Paul-Loup Sulitzer , die was onderbroken door het overlijden van de eerste illustrator, Jacques Armand.
Hij neemt een jaar verlof en tekent onverdroten door, met een kinderlijke geestdrift. Vier delen volgen elkaar op, met een duidelijke grafische ontwikkeling.
In 1995 benadert scenarist Denis Lapière hem voor een nieuwe serie, "Luka". Het eerste deel, "Alles is een vrouwengeschiedenis", verschijnt in de collectie Spotlight in 1996.
Mezzomo is een bewonderaar van de Giraud van "Blueberry", de strip van zijn jeugd, die hem ook de wens ingaf stripauteur te worden - maar heeft ook bewondering voor Hergé en denkt met plezier terug aan het lezen van Asterix.
Deze tv- en fietsfanaat leeft enigszins teruggetrokken in het oosten van Frankrijk, waar hij 's woensdags een pupillen-voetbalelftal traint. (c) Dupuis